Nov 5, 2012

Dewan Kini Ditangguhkan

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua. Selama 3 hari bermula hari Selasa sehingga Khamis (31/10 - 1/11), Pertandingan Debat Piala Tun Razak (PTR)telah diadakan. Sebanyak 10 buah sekolah telah menyertai pertandingan ini dan sebanyak 14 buah pasukan telah bertanding termasung swing team. Berikut adalah senarai nama sekolah yang menyertai PTR :

1. Sekolah Menengah Sains Muzzaffar Shah
2. Kolej Melayu Kuala Kangsar
3. Kolej Tunku Kurshiah (2 pasukan)
4. Sekolah Menengah Sains Banting
5. Sekolah Tunku Abdul Rahman
6. Sekolah Menengah Sains Tunku Jaafar (2 pasukan)
7. Sekolah Seri Putri
8. Sekolah Dato' Abdul Razak (2 pasukan)
9. Sekolah Menengah Agama Persekutuan Kajang
10. Sekolah Menengah agama Persekutuan Labu

Berikut adalah laporan bagi keputusan peringkat awal (preliminary round) SDAR A & B :

SDAR A
1. SDAR A vs TKC B = SDAR A (marjin 4)
2. SDAR A vs SMAP K = SDAR A (marjin 2)
3. SDAR A vs MOZAC = MOZAC ( marjin 1.67)
4. SDAR A vs STJ A = SDAR A (marjin 3)
5. SDAR A vs MOZAC = SDAR A (marjin 2)

SDAR B
1. SDAR B vs STJ B = SDAR B (marjin 2)
2. SDAR B vs MOZAC = MOZAC (marjin 1.67)
3. SDAR B vs TKC A = TKC A (marjin 2)
4. SDAR B vs SWING = SDAR B (marjin 1)
5. SDAR B vs STJ A = SDAR B (marjin 3)

Secara keseluruhannya, berikut adalah keputusan penuh preliminary round (mengikut ranking) :

1. SDAR A
2. MOZAC
3. SMAP L
4. STAR
5. SDAR B
6. SMAP K
7. SMS Banting
8. MCKK
9. SSP
10. TKC A
11. TKC B
12. STJ A
13. SWING 
14. STJ B

Selepas itu, berlangsung pula pusingan kalah mati dan pasukan yang layak ialah pasukan yang berada di tangga 8 teratas. Diperingkat suku akhir :

1. SDAR A vs MCKK = SDAR A (marjin 2)
2. STAR vs SDAR B = STAR (marjin 3)
3. MOZAC vs SMS Banting = MOZAC (marjin 2)
4. SMAP L vs SMAP K = SMAP K (marjin 2)

Diperingkat separuh akhir :

1. SDAR A vs STAR = SDAR A (marjin 2)
2. MOZAC vs SMAP K = MOZAC (marjin 2)

Dengan keputusan berikut, diperingkat akhir menemukan pasukan MOZAC selaku kerajaan dengan SDAR A selaku pembangkang, dan usulnya adalah "Identiti Pendidikan Di Malaysia Boleh Dibanggakan". Sepanjang dewan berlangsung, juri mendapati perlawanan berlaku dengan sengit. Oleh itu, dengan juri 7-0, marjin 1, pemenang Pertandingan Debat Piala Tun Razak diberi kepada Sekolah Menangah Sains Muzzaffar Shah, Melaka dan pembahas terbaik peringkat akhir diberi kepada Perdana Menteri, saudari Izyan Ainna daripada MOZAC. Manakala pembahas terbaik keseluruhan pula diberi kepada saudari Zulaikha, pelajar tingkatan 1 dari SMS Banting.

Walaupun kedua-dua pasukan SDAR tidak berjaya menjadi johan PTR, mereka telah melakukan usaha yang terbaik bagi pertandingan ini dan hasilnya, 4 orang pembahas dari SDAR telah mendapat anugerah 10 Pembahas Terbaik iaitu :

1. Mohd Aiman Bin Abu Hassan (no. 2)
2. Muhammad Helmi Bin Ahmad Jani ( no. 4)
3. Muhammad Hafidz Bin Zulkafli (no. 5)
4. Muhammad Rusyaidi Bin Rafie (no. 9)

Tidak terlupa juga pembahas yang tidak mendapat anugerah tersebut, mereka juga telah melakukan yang terbaik dan telah menempatkan diri di ranking 20 teratas iaitu :

1. Mohd Iqbal Bin Mohamad ( no. 13)
2. Ahmad Izzudin Bin Zambri ( no. 15)


Akhir sekali, kami ingin mengucapkan ribuan kemaafan kepada lagenda SDAR, pelajar tingkatan 5 kerana gagal untuk mempertahankan kejuaraan 2 kali berturut-turut dalam PTR. Kami juga ingin mengucakan jutaan terima kasih kepada Pn Noraisyah dan Pn Shariah kerana bertungkus lumus mengadakan pertandingan ini tanpa mengira penat dan lelah di samping perlu memikirkan kerja dan keluarga. Sekalung penghargaan kepada pihak pentadbir sekolah kerana meluluskan permohonan untuk mengadakan PTR ini. Tidak lupa juga bagi barisan juri dari pelbagai institusi kerana memberi kerjasama dengan kami bagi menghakimi pertandingan ini dengan adil dan saksama. Kepada sekolah yang menyertai, terima kasih kerana menghantar penyertaan bagi memeriahkan lagi pertandingan ini. Buat juara PTR tahun 2012, tahniah dan syabas atas kemenangan anda dan kami berharap agar dapat dipertemukan lagi dalam arena perdebatan. Bagi mereka yang tidak bernasib baik, jangan cepat berputus asa dan teruskan usaha anda untuk berjaya dalam perbahasan kerana setiap usaha kita pasti akan dibalas oleh Allah swt tetapi pastikan usaha anda berada dilandasan yang betul. Akhirnya, kami yakin dan percaya, masih banyak yang perlu diperbaiki , kami juga perlu bermuhasabah diri . Janji kami , aksi yang lebih menarik pasti akan kami sajikan selepas ini . Nantikan kemunculan kami.

Sekian terima kasih

No comments: